Rapport om alvorlig luftfartshendelse over helidekket på Snorre B plattform (ENQR) 10. juni 2006 med Eurocopter AS 332 L2, LN-ONH operert av Norsk Helikopter AS

Luftfart rapport 2008/23

Under avgang fra Snorre B plattformdekk skulle PF snu helikopteret med nesen inn i vinden. Under snuingen driftet helikopteret bakover med halerotoren inn mot riggstrukturen med stor fare for at halerotoren skulle ta bort i riggstrukturen. Undersøkelsene indikerer uklare prosedyrer relatert til helioperasjoner på offshore helidekk. Det vises til SHTs rapport 24/2006.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2008/15T

Under avgang med en AS 332L2 kom helikopteret inn i helidekkets hindersone med halepartiet. PF var kvalifisert både på S-76+ (styrmann, primærtype) og AS 332L2 (styrmann, sekundærtype), men hadde relativt lite flytid og kontinuitet på AS 332L2. SHT mener at dette var medvirkende til den alvorlige hendelsen. 

SHT tilrår at Norsk Helikopter gjennomgår sine krav til kontinuitet på forskjellige typer og varianter av typer, der det også tas hensyn til flygers funksjon som fartøysjef eller styrmann.

 

Fakta

Sted Snorre B plattform (ENQR)
Hendelsesdato 10.06.2006
ICAO flyplassindikator ENQR
Luftfartøy Eurocopter AS332 Super Puma
Operatør Norsk Helikopter AS
Reg. merke LN-ONH
Flygeforhold VMC
Fylke Annet/offshore
Type hendelse Alvorlig luftfartshendelse
Type flyging Kontinentalsokkel / Ervervsmessig, ikke-regelbunden
Kategori luftfart Tung, helikopter (> 2 250kg)
Flykategori Helikopter, Multi-engine
FIR/AOR ENSV (Stavanger ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart