Rapport om alvorlig luftfartshendelse over helidekket på Snorre B plattform (ENQR) 10. juni 2006 med Eurocopter AS 332 L2, LN-ONH operert av Norsk Helikopter AS
Luftfart rapport 2008/23
Under avgang fra Snorre B plattformdekk skulle PF snu helikopteret med nesen inn i vinden. Under snuingen driftet helikopteret bakover med halerotoren inn mot riggstrukturen med stor fare for at halerotoren skulle ta bort i riggstrukturen. Undersøkelsene indikerer uklare prosedyrer relatert til helioperasjoner på offshore helidekk. Det vises til SHTs rapport 24/2006.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2008/15T
Under avgang med en AS 332L2 kom helikopteret inn i helidekkets hindersone med halepartiet. PF var kvalifisert både på S-76+ (styrmann, primærtype) og AS 332L2 (styrmann, sekundærtype), men hadde relativt lite flytid og kontinuitet på AS 332L2. SHT mener at dette var medvirkende til den alvorlige hendelsen.
SHT tilrår at Norsk Helikopter gjennomgår sine krav til kontinuitet på forskjellige typer og varianter av typer, der det også tas hensyn til flygers funksjon som fartøysjef eller styrmann.
Fakta
Sted | Snorre B plattform (ENQR) |
Hendelsesdato | 10.06.2006 |
ICAO flyplassindikator | ENQR |
Luftfartøy | Eurocopter AS332 Super Puma |
Operatør | Norsk Helikopter AS |
Reg. merke | LN-ONH |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Annet/offshore |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Kontinentalsokkel / Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Tung, helikopter (> 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Multi-engine |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |