Rapport om luftfartsulykke sør-sørøst for Karasjok 15.08.2007 med Reims Aviation SA FR 172F (Reims Rocket), LN-ABQ
Luftfart rapport 2008/08
Motorstopp ved underveisflyging. Mislykket forsøk på restart av motoren. Nødlanding i myrlendt terreng hvor flyet tippet rundt og ble betydelig skadet.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2008/10T
Havarikommisjonen har ved flere undersøkelser avdekket at batterier har løsnet ved havari som følge av for dårlige innfestinger og mener at løse batterier utgjør en sikkerhetsrisiko.
SHT tilrår Luftfartstilsynet å vurdere bedre tilsyn med innfesting av batterier.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2008/09T
Havarikommisjonen anser det som sannsynlig at fartøysjefer vil mislykkes med restart av Continental innsprøytningsmotorer, dersom ikke korrekt prosedyre for ”Engine failure” blir fulgt. Dette fordi blandingsforhold mellom drivstoff og luft kan bli feil.
SHT tilrår Luftfartstilsynet å vurdere hvordan det best kan sikres at ”Engine failure” sjekklister ivaretar korrekt operasjon av Continental innsprøytningsmotorer.
Fakta
Sted | Sør-sørøst for Karasjok |
Hendelsesdato | 15.08.2007 |
Luftfartøy | Cessna 172 Skyhawk |
Operatør | Privat |
Reg. merke | LN-ABQ |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Finnmark |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Privat |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENBD (Bodø ATCC) |