Report on serious incident near Klanten airfield, Norway on 26 May 2015 with Alexander Schleicher GmbH & Co Segelflugzeugbau ASK 21 Mi, LN-GMI
Luftfart rapport 2016/02 eng
The pilot was on a flight from Otrøvatnet to Klanten when he got a low engine oil warning. A check of the engine installation after landing revealed a crack in the exhaust system. This has led to heat damages and signs of fire.
The investigation has shown that it can be difficult to detect cracks in the exhaust system. To make it easier to identify this safety issue, operators must be given relevant information about the signs of an incipient crack. AIBN has issued a safety recommendation to the manufacturer about this.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2016/01T
Sprekker i eksospotten på fly av typen Alexander Schleicher GmbH & Co Segelflugzeugbau ASK 21 Mi kan føre til varmeskader og mulig brann i motorinstallasjonen. Etter Havarikommisjonens mening er faren for dette ikke tilstrekkelig omtalt og vektlagt i flyets Flight Manual, vedlikeholdsprogram eller annen offisiell informasjon fra seilflyprodusenten.
Statens havarikommisjon for transport tilrår derfor at Alexander Schleicher GmbH & Co Segelflugzeugbau publiserer relevant informasjon slik at brukere av ASK 21 Mi veiledes til tidlig å oppdage en lekkasje i eksospotten.
Fakta
Sted | Ved Klanten flyplass (ENKL) |
Hendelsesdato | 26.05.2015 |
ICAO flyplassindikator | ENKL |
Luftfartøy | Øvrige motorglidere |
Operatør | Klanten flyklubb |
Reg. merke | LN-GMI |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Telemark |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Privat (klubb) |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Seilfly (inkl. motorglider), Single-engine |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |