Undersøkelse av luftfartshendelse etter avgang fra oljeinstallasjonen Linus på Ekofiskfeltet

Den 5. juni 2023 hadde et Sikorsky S-92A helikopter, LN-OMI operert av Bristow en uforutsett motorstans kort tid etter avgang fra offshore oljeinstallasjonen Linus, ved Ekofiskfeltet i Nordatlanteren.

LN-OMI hadde hentet passasjer fra oljeinstallasjon Linus. Kort tid etter avgang hørte besetningen en kraftig lyd samtidig som de fikk varsel i cockpit om at den venstre motoren stoppet. 

Besetningen konstaterte at motoren hadde stoppet og fortsatte flygningen på den andre motoren. Det ble sendt nødmelding til lufttrafikktjenesten. Det ble besluttet å fly på en motor til Stavanger Lufthavn der de landet uten videre komplikasjoner. Ingen ble skadd som følge av hendelsen.

Havarikommisjonen besøkte helikopteroperatøren den påfølgende dagen og startet en forundersøkelse. I siste del av juli ble helikoptrets motor av typen CT7-8 undersøkt mer grundig. Undersøkelsen ble gjort hos et uavhengig motorverksted i England. Gjennomgangen ble ledet av Havarikommisjonen med representanter fra berørte parter til stede, herunder også motorens produsent General Electric. 

Undersøkelsen avdekket at tolv bolter som sammenføyde kompressoren og gassgenerator turbinen hadde gått til brudd. 

Det er ingen kjente tilsvarende hendelser med motortypen.

Det pågår undersøkelse for å avdekke hvorfor separasjonen oppstod. Dette innebærer blant annet metallurgiske- og bruddtekniske undersøkelser.

Aft flange of the centrifugal Impeller
Bakre flens av motorens radialkompressor. Foto: SHK

Forward flange of the turbine shaft
Fremre flens av motorens gas generator turbin aksel. Foto: SHK

Overview engine
Oversikt. Illustrasjon: General Electric

Close view of affected connection
Detaljbilde fra flenskoblingen mellom radial kompressor og turbin akselen. Illustrasjon: General Electric

Status for undersøkelsen

Havarikommisjonen har gjennomført en metallurgisk undersøkelse av de tolv boltene. Sannsynligvis har utmattingen startet i to av boltene. Belastningen har deretter økt på de resterende boltene og etter noe tid gikk alle tolv boltene til brudd.

Det har så langt ikke vært mulig å konkludere om eventuell årsak.

Det er ikke gitt noen sikkerhetstilrådning så langt i undersøkelsen.

Sist oppdatert: 20.06.2024

Fakta

Sted Linus plattform, Ekofiskfeltet, offshore
Hendelsesdato 05.06.2023
Luftfartøy Sikorsky øvrige
Operatør Bristow Norway AS
Reg. merke LN-OMI
Flygeforhold IMC
Fylke Rogaland
Type hendelse Luftfartshendelse
Type flyging Kontinentalsokkel
Kategori luftfart Tung, helikopter (> 2 250kg)
Flykategori Helikopter, Multi-engine, Turboprop/turboshaft
FIR/AOR ENSV (Stavanger ATCC)

Filer til nedlasting

Last ned pdf

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart