Ny rapport: Trikkefører med bevissthetstap årsak til trikkeavsporing i Oslo

Et akutt illebefinnende som medførte bevissthetstap hos trikkeføreren, forårsaket at en trikk sporet av og kjørte inn i en butikk i Oslo sentrum 29. oktober i fjor.

Trikkeføreren og tre passasjerer pådro seg lettere skader da trikken brått økte hastigheten foran en sporveksel i krysset mellom Nygata og Storgata i Oslo, og sporet av. Det var to kunder og fire ansatte i butikken, men ingen ble skadet.

Vogn 414 avsporet i Nygata X Storgata.jpg
Vogn 414 avsporet i krysset mellom Nygata og Storgata. Foto: SHK

– Undersøkelsen vår viser at ulykken skyldtes for høy hastighet da trikken kjørte inn i sporvekselen foran krysset. I stedet for å følge sporet til venstre, sporet den av og fortsatte rett frem og inn i butikken. Trikken har et årvåkenhetssystem som skal stanse vognen dersom føreren mister bevisstheten, men hendelsen utviklet seg så raskt at dette ikke rakk å aktivere bremsene, sier avdelingsdirektør for bane i Statens havarikommisjon (SHK), Ida Hogganvik Grøndahl.

Vogn 414 i butikklokalet1.jpg
Vogn 414 ved sluttposisjon i forretningslokalet. Foto: SHK

Ble påvist Norovirus hos trikkefører

Bevissthetstapet hos fører, som startet med plutselige og svært kraftige magesmerter, ble senere påvist å skyldes Norovirus. Dette er et svært smittsomt magevirus som gir akutt omgangssyke med kraftig kvalme, oppkast og diaré – og i alvorlige tilfeller kan føre til bevissthetstap.

Da fører mistet bevisstheten, ble kjørehendelen til trikken plassert i en posisjon for fullt gasspådrag. Hastigheten økte til 37 km/t – langt over den tillatte grensen på 15 km/t som sporvekselen var konstruert for.

For kort tid til at dødmannssystemet bremset ned trikken

– Trikkens dødmannssystem bruker cirka 10 sekunder på å tilsette bremsene. Selv om systemet virket som det skulle, tok det likevel for lang i dette tilfellet. Fra fører mistet bevisstheten til trikken sporet av skinnegangen og fortsatte rett frem, tok det bare åtte sekunder, sier SHKs avdelingsdirektør.

Ifølge Havarikommisjonens undersøkelser er det ikke avdekket noen forhold ved vedlikehold, annet teknisk eller organisatorisk som ansees som relevant for ulykken.

Les hele rapporten her.