Report on marine accident - North Tug, LG7141 (NOR) and Ocean Princess IMO no 9187899 (Bermuda) capsizing and sinking in Kirkenes, Norway, 10 June 2013
Sjøfart rapport 2014/06 eng
The workboat North Tug capsized and sank when it was assisting the cruise ship Ocean Princess during its departure from the quay in Kirkenes on 10 June 2013. The plan was to move the cruise ship sideways out from the quay, and North Tug was to assist in pulling the bow of the cruise ship away from the quay. There was a change of plan without this being communicated to the skipper of North Tug. This led to North Tug being pulled along by the cruise ship and moving backwards with the towline over its stern. This is a very unstable situation for a conventional tugboat with the towing point forward of the propellers. Because of the speed at which North Tug was moving astern, the aft deck started to fill up with water, which caused the boat to heel. North Tug ended up partly sideways on the direction of movement. The tug capsized as a consequence of water on deck and the transverse forces from the towline. Both crew members on board North Tug saved themselves by jumping into the water.
Currently, no mandatory requirements apply to the building and inspection of Norwegian tugboats with a length of less than 15 metres. Work is presently under way to put in place regulations that will ensure that workboats of less than 15 metres that are to carry out towing operations must meet specific requirements relating to intact stability and towing line attachment and release arrangements.
It is a basic operational condition for carrying out safe tugboat operations that the personnel involved have the necessary experience and work together as a team. Furthermore, it is essential that the communication between the vessel being assisted and the assisting vessel is adequate, accurate and understood by everyone involved. It is also necessary for the parties involved to be aware of the capacities and limitations of both the vessel to be assisted and the tugboat.
North Tug was not a certified tugboat, nor did the crew on board have experience of handling tonnages as big as Ocean Princess. None of the parties involved considered this to represent any particularly great risk. Nor did any of the parties involved conduct thorough risk assessments of the operation whereby the risks and potential undesirable incidents could have been identified and relevant risk-reduction measures implemented. The execution of the operation was therefore characterised by a lack of risk assessments and resulting inadequate planning and communication.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/12T
Besetningen på North Tug risikovurderte ikke operasjonen med å assistere Ocean Princess ut fra kai. En grundig risikovurdering i forkant av oppdraget kunne ha bidratt til å avdekke farene ved operasjonen og derigjennom sikret at nødvendige risikoreduserende tiltak som kunne ha hindret ulykken ble iverksatt.
Dykknor AS tilrådes å innføre rutiner som sikrer at det gjennomføres risikovurderinger av slepeoperasjoner og at operasjonene planlegges og gjennomføres med tanke på de farene de representerer.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/11T
En av Kystverkets loser foresto losing av Ocean Princess. Under avgangen ble det benyttet en usertifisert arbeidsbåt for å assistere Ocean Princess ut fra kai uten at losen hadde tilstrekkelig oversikt over arbeidsbåtens muligheter og begrensninger. Farene ved operasjonen ble heller ikke kartlagt i forkant. Dette førte til at losen ikke kunne bidra med best mulige råd til cruiseskipets besetning vedrørende manøvreringen ut fra kai.
Kystverket tilrådes å sikre at deres loser gjennomfører grundige risikovurderinger av operasjoner som involverer bruk av slepebåt. Dette for å ha et tilstrekkelig grunnlag til å kunne bidra med de råd og anvisninger som behøves for gjennomføre operasjonen på en sikker måte.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/10T
Under Ocean Princess avgang fra Kirkenes var det ikke sertifiserte slepebåter med trente besetninger tilgjengelig i Kirkenes. Besetningen om bord benyttet en usertifisert arbeidsbåt for å assistere fartøyet ut fra kai uten at de hadde tilstrekkelig oversikt over arbeidsbåtens muligheter og begrensninger. Farene ved operasjonen ble ikke kartlagt i forkant. Dette førte til mangelfull planlegging og derigjennom en gjennomføring av
operasjonen som bidro til at arbeidsbåten kantret og forliste.
Princess Cruises tilrådes å sikre at besetningene om bord på deres fartøyer har tilstrekkelige rutiner for å gjennomføre risikovurderinger av operasjoner som involverer bruk av taubåt. Besetningenes planlegging og gjennomføring må reflektere hvilke egenskaper og begrensninger det assisterende fartøyet har.
Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/09T
Rederiets planlegging av havneanløpet inkluderte en kartlegging av lokale slepebåtressurser god tid i forveien av anløpet. Kartleggingen omfattet ikke type slepebåt og ga derfor heller ingen indikasjon på slepebåtens muligheter og begrensninger. Dette førte til at kapteinen om bord ikke hadde nødvendig kunnskap om den planlagte slepebåtens muligheter og begrensninger. Informasjonen ble heller ikke kvalitetssikret og oppdatert i forkant av anløpet. Dette medførte at kapteinen heller ikke var klar over at den planlagte slepebåten ikke var tilgjengelig da det kort tid før avgang ble besluttet å benytte slepebåt.
Princess Cruises tilrådes å sikre at besetningene om bord på rederiets fartøy har et tilstrekkelig og oppdatert planleggingsgrunnlag knyttet til operasjoner som omfatter bruk av slepebåter.
Fakta
Sted | Kirkenes |
Hendelsesdato | 10.06.2013 |
Ulykkeskategori | Kantring |
Område | Norsk territorialfarvann |
IMO-nummer | 9187899 |
Fartøyets navn | North Tug/Ocean Princess |
Type hendelse | Kantring |
Type fartøy | 9 - Diverse / 5 - Passasjerskip-ferjer |
Register | NOR / Annet flagg |