Rapport om sjøulykke - North Tug, LG7141 (NOR) og Ocean Princess IMO no 9187899 (Bermuda) forlis - kantring i Kirkenes, Norge, 10. juni 2013

Sjøfart rapport 2014/06

Arbeidsbåten North Tug kantret og forliste da fartøyet skulle assistere cruiseskipet Ocean Princess ut fra kai i Kirkenes 10. juni 2013. Det var planlagt med en sideveis forflytning ut fra kai og North Tug skulle bistå med dra cruiseskipets baug ut. Planen ble endret uten at dette ble kommunisert til båtføreren på North Tug. Dette resulterte i at North Tug ble hengende etter cruiseskipet og ble dratt akterover med sleperen over hekken. For en konvensjonell slepebåt med slepepunktet foran propellene er dette en svært ustabil situasjon. Farten akterover førte til begynnende vannfylling på North Tug's akterdekk og påfølgende krengning. North Tug endte opp delvis på tvers av fartsretningen. Fartøyet kantret som følge av vann på dekk og tverrskips krefter påført fra sleperen. Begge besetningsmedlemmene på North Tug berget seg ved å kaste seg i sjøen.

Det finnes i dag ingen obligatoriske krav til bygging og tilsyn av norske slepebåter med lengde mindre enn 15 meter. Det foregår et arbeid med å få på plass et regelverk som vil sikre at også arbeidsbåter under 15 meter, som skal gjennomføre slepeoperasjoner, må tilfredsstille spesielle krav til stabilitet og innfestings- og utløsningsarrangement.

Grunnleggende operasjonelle forutsetninger for å gjennomføre sikre slepebåtoperasjoner er at aktørene har nødvendig erfaring og at de samarbeider som et team. Det er videre helt sentralt at kommunikasjonen mellom fartøyet som skal assisteres og fartøyet som assisterer er tilstrekkelig, nøyaktig og forstått av alle involverte. Det er også nødvendig at de forskjellige aktørene har kunnskap om kapasiteter og begrensninger for både skipet som skal assisteres og slepebåten.

North Tug var ikke en sertifisert slepebåt og hadde heller ikke en besetning om bord som hadde erfaring med håndtering av så stor tonnasje som Ocean Princess representerte. Ingen av aktørene så dette som noen spesielt stor risiko. Ingen av aktørene gjennomførte heller grundige risikovurderinger av operasjonen hvor farene og mulige uønskede hendelser kunne ha vært avdekket og relevante risikoreduserende tiltak iverksatt. Gjennomføringen av operasjonen bærer derfor preg av manglende risikovurderinger og derigjennom mangelfull planlegging og kommunikasjon.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/09T

Rederiets planlegging av havneanløpet inkluderte en kartlegging av lokale slepebåtressurser god tid i forveien av anløpet. Kartleggingen omfattet ikke type slepebåt og ga derfor heller ingen indikasjon på slepebåtens muligheter og begrensninger. Dette førte til at kapteinen om bord ikke hadde nødvendig kunnskap om den planlagte slepebåtens muligheter og begrensninger. Informasjonen ble heller ikke kvalitetssikret og oppdatert i forkant av anløpet. Dette medførte at kapteinen heller ikke var klar over at den planlagte slepebåten ikke var tilgjengelig da det kort tid før avgang ble besluttet å benytte slepebåt.

Princess Cruises tilrådes å sikre at besetningene om bord på rederiets fartøy har et tilstrekkelig og oppdatert planleggingsgrunnlag knyttet til operasjoner som omfatter bruk av slepebåter.

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/10T

Under Ocean Princess avgang fra Kirkenes var det ikke sertifiserte slepebåter med trente besetninger tilgjengelig i Kirkenes. Besetningen om bord benyttet en usertifisert arbeidsbåt for å assistere fartøyet ut fra kai uten at de hadde tilstrekkelig oversikt over arbeidsbåtens muligheter og begrensninger. Farene ved operasjonen ble ikke kartlagt i forkant. Dette førte til mangelfull planlegging og derigjennom en gjennomføring av
operasjonen som bidro til at arbeidsbåten kantret og forliste.

Princess Cruises tilrådes å sikre at besetningene om bord på deres fartøyer har tilstrekkelige rutiner for å gjennomføre risikovurderinger av operasjoner som involverer bruk av taubåt. Besetningenes planlegging og gjennomføring må reflektere hvilke egenskaper og begrensninger det assisterende fartøyet har.

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/11T

En av Kystverkets loser foresto losing av Ocean Princess. Under avgangen ble det benyttet en usertifisert arbeidsbåt for å assistere Ocean Princess ut fra kai uten at losen hadde tilstrekkelig oversikt over arbeidsbåtens muligheter og begrensninger. Farene ved operasjonen ble heller ikke kartlagt i forkant. Dette førte til at losen ikke kunne bidra med best mulige råd til cruiseskipets besetning vedrørende manøvreringen ut fra kai.

Kystverket tilrådes å sikre at deres loser gjennomfører grundige risikovurderinger av operasjoner som involverer bruk av slepebåt. Dette for å ha et tilstrekkelig grunnlag til å kunne bidra med de råd og anvisninger som behøves for gjennomføre operasjonen på en sikker måte.

Sikkerhetstilråding SJØ nr. 2014/12T

Besetningen på North Tug risikovurderte ikke operasjonen med å assistere Ocean Princess ut fra kai. En grundig risikovurdering i forkant av oppdraget kunne ha bidratt til å avdekke farene ved operasjonen og derigjennom sikret at nødvendige risikoreduserende tiltak som kunne ha hindret ulykken ble iverksatt.

Dykknor AS tilrådes å innføre rutiner som sikrer at det gjennomføres risikovurderinger av slepeoperasjoner og at operasjonene planlegges og gjennomføres med tanke på de farene de representerer.

Fakta

Sted Kirkenes
Hendelsesdato 10.06.2013
Ulykkeskategori Kantring
Område Norsk territorialfarvann
IMO-nummer 9187899
Fartøyets navn North Tug/ Ocean Princess
Type hendelse Kantring
Type fartøy 9 - Diverse / 5 - Passasjerskip-ferjer
Register NOR / Annet flagg

Rapporter - samme område

Rapporter - samme ulykkeskategori