Rapport om møteulykke mellom personbil og varebil på E39 ved Austefjorden, Volda, Møre og Romsdal, 20. oktober 2019
Vei rapport 2020/07
Den 20. oktober 2019 frontkolliderte en varebil og en stasjonsvogn på E39 ved Austefjorden sør for Volda. Ulykken skjedde i en kurve i en 80-sone rett sør for Damfosstunnellen. Personene som satt foran i begge kjøretøyene var lettere skadd etter hendelsen. I baksetet på stasjonsvognen omkom to personer, og en ble livstruende skadet. Undersøkelsen har lagt vekt på sikring av bagasje, og sikkerhetsutstyret på de forskjellige sitteplassene i stasjonsvognen, spesielt på sikringsnivået for midtpassasjerer i baksetet. Undersøkelsen har vist at bruk av bilbelte, og riktig tilpasning av bilbelte er viktig for å redusere skadeomfanget ved ulykker. Midtsetet bak i stasjonsvognen hadde et bilbelte som var konstruert anderledes enn alle andre bilbelter i samme bil, og SHK er bekymret for at regelverket som omhandler sikkerheten i baksetet ikke er ivaretatt gjennom regelverket, og at det ikke er etablerte kollisjonstester for midtpassasjeren i baksetet.
Om morgenen 20. oktober 2019, rett sør for Damfosstunnelen i Volda, frontkolliderte en varebil med en omtrent like tung, fullsatt stasjonsvogn. Begge bilene vurderes til å ha hatt et hastighetsnivå omkring fartsgrensen i 80-sonen.
Personene som satt foran i begge kjøretøyene ble kun lettere skadet. I baksetet i stasjonsvognen var venstre passasjer usikret og omkom senere av skadene påført i kollisjonen. Midtpassasjeren i baksetet var sikret med bilbelte, og omkom momentant med omfattende skader. Høyre baksetepassasjer var sikret, men ble påført kritiske bukskader trolig som følge av å ha sklidd under bilbeltet i kollisjonen.
Etter ulykken ble det klart at føreren av varebilen hadde kjørt uten førerrett, men hadde gjennomført opplæring. Kjøring uten førerrett er uakseptabelt ut fra et trafikksikkerhetsmessig ståsted. Veiforholdene i ulykkeskurven var krevende og vanskelig å identifisere og SHK mener at også andre bilførere ville hatt utfordringer med å mestre forholdene.
SHK har fokusert på å avdekke hendelsesforløpet og overlevelsesaspekter i ulykken. Skadeutfallet for baksetepassasjerene ble alvorlig og var forskjellig fra de andre passasjerene. Det har derfor vært vektlagt å undersøke sikkerhetsutstyret på de forskjellige sitteplassene i stasjonsvognen. Spesielt har det vært fokus på sikringsnivået for midtpassasjerer i baksetet.
Midtsetet bak i stasjonsvognen er smalere enn sidesetene i samme bil, beltet har kortere hoftedel og er samtidig det eneste bilbeltet som ikke har beltestrammer og kraftbegrenser. Skulderdelen av bilbeltet var festet til den nedfellbare bakseteryggen, og ikke til bilens karosseri slik de andre beltene er. Undersøkelsen har vist at bakseteryggen ble kraftig deformert, samtidig som den hadde forsterkninger og var godt innenfor regelverkskravene til styrke, beskrevet i UN-ECE R17.
Undersøkelsen har vist at den delte bakseteryggen i stasjonsvognen ble belastet med bagasje med samlet vekt på 65 kg. I tillegg strammet bilbeltet til midtpassasjeren og belastet samme seterygg. Tverrbjelken til bagasjerommet var ikke montert, og det var heller ikke mulig å feste denne til bakseteryggen slik at den kunne tatt opp noe av belastningen.
SHK mener at bagasjen var pakket på en hensiktsmessig måte, med tunge kolli lavt inn mot seteryggen, samt at bagasjens samlede vekt var innenfor hva man kan forvente at en bakseterygg skal kunne tåle, med eller uten tverrbjelke montert.
Med bakgrunn i undersøkelsen er SHK bekymret for at regelverket som omhandler sikkerheten i baksetet ikke er ivaretatt, og at det heller ikke er etablerte kollisjonstester for midtre passasjerplass i baksetet.
Undersøkelsen har også vist betydningen av å sikre last i bagasjerommet, ikke bare for å hindre løse gjenstander å entre kupeen, men også som et tiltak for å hindre økt belastning på bakseteryggen. Dette har betydning for den passive sikringen til alle i kupeen, men spesielt for midtpassasjeren i baksetet med delt seterygg.
SHK fremmer en sikkerhetstilråding basert på denne undersøkelsen.
Filmen nedenfor viser hvor viktig det er å bruke sikkerhetsbeltet riktig. Den ble laget tidligere i 2020, i forbindelse med en sak om beltebruk, og derfor er det gamle navnet til Havarikommisjonen brukt.
Publisert 17.12.2020
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding VEI nr. 2020/10T
I frontkollisjonen i Volda 20. oktober 2019 omkom to personer som satt i baksetet i stasjonsvognen og en person ble hardt skadet, mens personene foran i begge bilene overlevde ulykken med kun lettere skader. Undersøkelsen av høyenergiulykken som oppstod i omkring 80 km/t har vist at sitteplassenes sikkerhetssystemer i stasjonsvognen var konstruert forskjellig. Sikkerheten i midten i baksetet var direkte knyttet til hvordan en delt bakseterygg klarer å motstå belastningen fra passasjer og bagasje plassert i bagasjerommet. I dette tilfellet bidro usikret men godt plassert bagasje til store deformasjoner på bakseteryggen. SHK har vurdert UN-ECE R17 (anneks 9) og testkrav til bakseterygger opp mot denne ulykken, og mener at testkravene ikke godt nok ivaretar sikkerheten til passasjerer i midten i baksetet.
Statens havarikommisjon tilrår Statens vegvesen å gjøre en vurdering med sikte på å forbedre regelverket for sikkerheten til baksetepassasjerer og informere The Working Party on Passive Safety (GRSP) i FN om denne ulykken og funnene i undersøkelsen.
Fakta
Sted | E39, Volda, Møre og Romsdal |
Hendelsesdato | 20.10.2019 |
Ulykkestype | Møteulykke |
Veitype | Europavei |
Fylke | Møre og Romsdal |
Politidistrikt | Møre og Romsdal |
Kjøretøy/trafikant | Personbil, Varebil |
Type transport | Persontransport, Privat transport |
Veiregion | Region vest |
Ulykkeskategori | Annen ulykke |