Rapport om alvorlig jernbanehendelse Oslo S Brynsbakken 1. april 2010 tog 1677
Bane rapport 2011/04
Torsdag 1. april 2010 sporet lokaltog 1677 av i Brynsbakken. Det var 74 passasjerer ombord og avsporingen førte kun til materielle skader. Undersøkelsen fokuserer på jernbaneverkets styring og kontroll av vedlikehold. Havarikommisjonen fremmer en sikkerhetstilråding etter undersøkelsen.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding JB nr. 2011/09T
Forebyggende vedlikehold, og visitasjoner har som mål å detektere feil før det utvikler seg for langt. Svillene som holdt sporet sammen i sporveksel 212 i Brynsbakken var i dårlig forfatning. Dette var oppdaget, og utbedret midlertidig med strekkbolter. Utformingen og rustbeskyttelsen av strekkboltene er ikke optimal, og det er vanskelig å inspisere strekkbolter som ligger under skinnene begravd i pukk. Planlagt vedlikehold i Brynsbakken ble utsatt uten at man gjorde en risikovurderingen av utsettelsen.
Havarikommisjonen tilrår Statens jernbanetilsyn å anbefale at Jernbaneverket gjennomgår systemet sitt for styring og kontroll av midlertidige løsninger i sporet.
Fakta
Sted | Brynsbakken |
Hendelsesdato | 01.04.2010 |
Tog No. | 1677 |
Driftsform | Strekning med fjernstyring |
Stillverksanleggstype | Stillverk |
ATC | DATC |
Type transport | Persontog |
Type hendelse | Avsporing |
Materiell kategori | Motorvognsett |
Operatør | NSB Gjøvikbanen AS |
Banestrekning | Hovedbanen |