Rapport om alvorlig luftfartshendelse med Eurocopter AS 365N2, LN-ODB ved Hod-plattformen i Nordsjøen 26. juni 2001
Luftfart rapport 2002/24
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/23T
HSL tilrår at selskapet revurderer sine prosedyrer for VFR-innflyginger til offshore helidekk som ligger høyere enn lav havtåke.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/22T
HSL tilrår at selskapet revurderer de operative prosedyrer ved oppkalling av en HFIS enhet både før start av innflyging og "on final" før landing på en ubemannet installasjon.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/21T
HSL tilrår at selskapet revurderer sin normalprosedyre/Pre-Landing-Check-List for AS 365N2 til å inkludere armering av flyteelementer.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/20T
HSL tilrår at selskapets CRM trening for flygere bør revurderes til å fokusere mer på operative prosedyrer og rutiner.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/19T
HSL tilrår at selskapet revurderer sine prosedyrer for VFR-innflyginger til offshore installasjoner.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/18T
HSL tilrår at selskapet vurderer å innføre typerelatert simulatortrening.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2002/17T
HSL tilrår at selskapet revurderer prosedyrer for å sikre CVR informasjon etter en alvorlig luftfartshendelse.
Fakta
Sted | Ved Hod plattform i Nordsjøen |
Hendelsesdato | 26.06.2001 |
Luftfartøy | Eurocopter AS365 Dauphin 2 |
Operatør | CHC Helikopter Service |
Reg. merke | LN-ODB |
Flygeforhold | IMC |
Fylke | Rogaland |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Ervervsmessig, ikke-regelbunden |
Kategori luftfart | Tung, helikopter (> 2 250kg) |
Flykategori | Helikopter, Multi-engine, Turbofan/Turbojet |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |