Rapport om luftfartsulykke ved Sandane lufthavn Anda, 9. mai 2002 med Sequoia F8L, LN-JAN

Luftfart rapport 2003/60

Tap av kontroll under opptrekk etter overflyging av flyplassen førte til roll og totalhavari.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/53T

Luftfartstilsynet vurderer behovet for utgivelse av en AIC for å klargjøre regelverket i forhold til praktisering av lav overflyging av flyplasser under den generelle minstehøyden på 500 ft, samt for å klargjøre at en lav overflyging av en flyplass under den generelle minstehøyde etterfulgt av et opptrekk, er definert som akroflyging og krever en tillatelse fra LT i form av en Display Authorisation (DA).

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/52T

HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer om teksten i BSL F kap III §2-10 og §3-5 om minstehøyder kan forbedres slik at det går klart frem at minstehøyden uten spesiell tillatelse fra LT er 2 000 ft for akroflyging og 500 ft for all annen flyging.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/51T

HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer om BSL F bør inkludere samme definisjon på akroflyging som i BSL C.

 

Fakta

Sted Sandane lufthavn Anda
Hendelsesdato 09.05.2002
ICAO flyplassindikator ENSD
Luftfartøy Øvrige lette motorfly
Operatør Privat
Reg. merke LN-JAN
Flygeforhold VMC
Fylke Sogn og Fjordane
Type hendelse Luftfartsulykke
Type flyging Privat
Kategori luftfart Lett, fly (< 5 700kg)
Flykategori Landfly, Single-engine, Stempelmotor
FIR/AOR ENSV (Stavanger ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart