Rapport om luftfartsulykke ved Sandane lufthavn Anda, 9. mai 2002 med Sequoia F8L, LN-JAN
Luftfart rapport 2003/60
Tap av kontroll under opptrekk etter overflyging av flyplassen førte til roll og totalhavari.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/53T
Luftfartstilsynet vurderer behovet for utgivelse av en AIC for å klargjøre regelverket i forhold til praktisering av lav overflyging av flyplasser under den generelle minstehøyden på 500 ft, samt for å klargjøre at en lav overflyging av en flyplass under den generelle minstehøyde etterfulgt av et opptrekk, er definert som akroflyging og krever en tillatelse fra LT i form av en Display Authorisation (DA).
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/52T
HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer om teksten i BSL F kap III §2-10 og §3-5 om minstehøyder kan forbedres slik at det går klart frem at minstehøyden uten spesiell tillatelse fra LT er 2 000 ft for akroflyging og 500 ft for all annen flyging.
Sikkerhetstilråding SL nr. 2003/51T
HSLB tilrår at Luftfartstilsynet vurderer om BSL F bør inkludere samme definisjon på akroflyging som i BSL C.
Fakta
Sted | Sandane lufthavn Anda |
Hendelsesdato | 09.05.2002 |
ICAO flyplassindikator | ENSD |
Luftfartøy | Øvrige lette motorfly |
Operatør | Privat |
Reg. merke | LN-JAN |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Sogn og Fjordane |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Privat |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |