Rapport om alvorlig luftfartshendelse på Hokksund flyplass 19.06.2005 med DA20-A1, LN-DFL
Luftfart rapport 2006/06
Utforkjøring av baneende under utrulling etter nødlanding. Nødlanding som følge av manglende respons fra motor ved avbrutt innflyging. Stoppet i åker. Skade på propell. Sannsynlig årsak til at motoren sluttet å levere effekt var en defekt luftslange.
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding SL nr. 2006/11T
Undersøkelsen har vist at motoren med stor sannsynlighet mistet effekt på grunn av ”struping” som følge av skade og flatklemming av luftslangen som fører varmluft til forgasseren. Luft kan ikke trekkes inn til forgasseren via alternative veier når forgasservarme er på. Det er ikke satt spesifikke vedlikeholdskrav til denne slangen.
SHT tilrår derfor at Luftfartstilsynet tar kontakt med typesertifiserende myndighet i Canada slik at problemstillingen blir vurdert med henblikk på å etablere tiltak som kan forhindre gjentakelser.
Fakta
Sted | Hokksund flyplass (ENHS) |
Hendelsesdato | 19.06.2005 |
ICAO flyplassindikator | ENHS |
Luftfartøy | Øvrige lette motorfly |
Operatør | Drammen Flyklubb |
Reg. merke | LN-DFL |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Buskerud |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Privat (klubb) / Skole |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |