Rapport om alvorlig luftfartshendelse på Bergen lufthavn Flesland 31. august 2015 med Piper PA-28-161, LN-BGQ
Luftfart rapport 2017/05
En elev skulle gjennomføre en soloflyging som et ledd i utdannelsen til privatflyger. Rett etter avgang sviktet motoren, men eleven greide å lande og stoppe på den gjenværende delen av rullebanen. Årsaken til motorproblemene var at sylindertoppen på sylinder nr. 3 hadde delt seg.
Undersøkelsen har vist at det ved to tilfeller hadde forsvunnet skruer fra motordekslene på flyet. Det er sannsynlig at minst en av disse har kilt seg inn mellom sylinder nr. 1 og 3 og påført sylindertoppen en unormal sideveis kraft som den over tid ikke har tålt. Dette medførte at det oppsto et utmattingsbrudd.
Undersøkelsen har vist at en manglende skrue, som tilsynelatende kan framstå som en bagatell, potensielt kan medføre alvorlige konsekvenser. Alle som inspiserer motorer bør være klar over denne faren som selv små objekter mellom sylindrene kan medføre.
Fakta
Sted | Bergen lufthavn Flesland (ENBR) |
Hendelsesdato | 31.08.2015 |
ICAO flyplassindikator | ENBR |
Luftfartøy | Piper PA-28 Cherokee/Arrow/Archer m.fl. |
Operatør | Bergen flyklubb |
Reg. merke | LN-BGQ |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Hordaland |
Type hendelse | Alvorlig luftfartshendelse |
Type flyging | Privat (klubb) |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENSV (Stavanger ATCC) |