Undersøkelse av luftfartsulykke ved Reinsvoll flyplass i Innlandet fylke
Mandag 28. august havarerte et fly av typen Christen Eagle II rett sør for Reinsvoll flyplass. De to om bord, passasjer og flyger, omkom i ulykken.
Statens havarikommisjon rykket ut neste dag, og foretok undersøkelser på ulykkesstedet. Flyet ble deretter fraktet til Havarikommisjonens lokaler i Lillestrøm for nærmere undersøkelser.
Det har meldt seg flere vitner.
Havarikommisjonen har startet full undersøkelse av ulykken.
Oppdatering 10. januar 2024
Årsaken til ulykken er fremdeles ukjent.
Basert på videoer, bilder og vitneuttalelser har Havarikommisjonens dannet seg et foreløpig bilde av hvordan flyturen forløp. Etter avgang kl. 1817 lokal tid tyder informasjonen på at de fløy en sightseeingrunde øst for Reinsvoll flyplass. Etter ca 20 minutters flyging krysset de over nordenden av rullebanen på vei vestover. 7 minutter senere, ca. kl. 1845, var de tilbake over flyplassen hvor de blant annet fløy noe akrobatikk de neste 3-4 minuttene. Video og bilder indikerer at de fløy 3 loop og en roll, men det kan ha vært mer. Basert på lyden fra videoene synes motoren å ha fungert normalt under disse manøvrene. Etter siste loop fortsatte flyet sørover. I underkant av 3 minutter senere var flyet på vei tilbake mot flyplassen på noe som kan ha tilsvart en «base leg» til rullebane 34. Flere vitner har forklart at flyet plutselig satt nesen mer eller mindre rett ned fra «level flight» før det forsvant og de hørte lyder, antakelig i det flyet kuttet gjennom noen trær eller traff bakken.
Flere vitner som har rapportert at de hørte flyet under flyturen har også forklart at de syntes motorlyden var unormal, som om den gikk urent eller fusket, men det har så langt vært vanskelig å sammenstille når og hvor flyet har vært når de hørte dette. Ett av trærne ved ulykkesstedet som ble kappet tyder på at propellen roterte da flyet var på vei ned, og det er også andre tegn på at motoren fungerte frem til ulykkestidspunktet. Teknisk inspeksjon av motor, propell og drivstofftilførsel har foreløpig ikke avdekket noen feil. Så langt kan Havarikommisjonen likevel ikke utelukke at motorproblemer kan ha forårsaket eller bidratt til ulykken.
Foreløpige estimater tilsier at vekt og balanse har vært innenfor begrensningene for flyet. Drivstoffbeholdningen på ulykkestidspunktet er estimert til rundt 20 liter.
Undersøkelsen av ulykken fortsetter.
Ulykkesstedet. Foto: SHK
Status for undersøkelsen
Undersøkelsen er pågående.
Sist oppdatert: 16.09.2024
Fakta
Sted | Reinsvoll flyplass |
Hendelsesdato | 28.08.2023 |
ICAO flyplassindikator | ENRV |
Luftfartøy | Øvrige lette motorfly |
Operatør | Privat |
Reg. merke | LN-TBN |
Flygeforhold | VMC |
Fylke | Innlandet |
Type hendelse | Luftfartsulykke |
Type flyging | Privat |
Kategori luftfart | Lett, fly (< 5 700kg) |
Flykategori | Landfly, Single-engine, Stempelmotor |
FIR/AOR | ENOS (Oslo ATCC) |