Rapport om avsporing med tog 4842 på Flå 25. juni 2020
Bane rapport 2021/07
Torsdag 25. juni 2020 sporet et godstog fra Green Cargo AB av da det utløste en solslyng ved Flå på Bergensbanen. Forholdene lå til rette for solslyng da det hadde vært høye temperaturer over flere dager, og arbeid i sporet hadde gitt svekket sidestabilitet. Arbeidet var en del av prosjektet «Ballastrensing 2018–2020» hvor Baneservice AS utførte arbeidet, og Bane NOR SF hadde daglig oppfølging og ledelse av prosjektet. Undersøkelsen har avdekket at Bane NOR SF sitt tekniske regelverk leses forskjellig, og at kravene rundt solslyng ikke er spesifisert tydelig nok.
Havarikommisjonen har i denne undersøkelsen satt søkelys på solslyng og hvordan dette håndteres i regelverk og krav, samt kontrollregime for arbeider i sporet.
Bane NOR SF har god kompetanse rundt fare for solslyng, og både personell og tekniske systemer som overvåker temperatur. Denne kompetansen og informasjonen ble ikke overført effektivt til ballastrenseprosjektet. Undersøkelsen viser også at Bane NOR SF sitt kontrollregime ikke var tilstrekkelig til å avdekke at ballastrenseprosjektet hadde tolket temperaturgrensene i teknisk regelverk på en annen måte enn det som var hensikten.
Statens havarikommisjon (SHK) har i løpet av de siste syv årene undersøkt fire lignende avsporinger som skyldes solslyng, og fremmet fem sikkerhetstilrådinger i den forbindelse. Fellestrekkene i disse undersøkelsene er at det foregår arbeid i sporet, teknisk regelverk er ikke fulgt, kontrollrutiner for sporarbeider er mangelfulle, risikoen for solslyng er ikke avdekket og grensesnittet mellom prosjektarbeid og daglig drift er krevende.
Havarikommisjonen mener Bane NOR SF ikke i tilstrekkelig grad har klart å lære av tidligere avsporinger knyttet til solslyng.
Havarikommisjonen fremmer i denne undersøkelsen en sikkerhetstilråding som retter seg mot at Bane NOR SF tydeliggjør og sikrer korrekt forståelse av temperaturkravet i teknisk regelverk.
Foto: SHK
Publisert 24.06.2021
Sikkerhetstilråding
Sikkerhetstilråding Bane nr. 2021/16T
Torsdag 25. juni 2020 sporet GreenCargo AB sitt tog av da det utløste en solslyng ved Flå på Bergensbanen. Det hadde vært høye temperaturer over flere dager, samtidig som det ble utført ballastrensing om natten på oppdrag for Bane NOR SF. Ifølge Bane NOR SF sitt regelverk skal ikke denne type aktivitet utføres dersom skinnetemperaturen er over 30 °C. De involverte oppfattet temperaturkravet til kun å gjelde når de faktisk utførte arbeidet, uten å ta hensyn til forventet dagtemperatur.
Statens havarikommisjon tilrår Statens jernbanetilsyn å be Bane NOR SF tydeliggjøre og sikre korrekt forståelse av temperaturkravet i teknisk regelverk.
Fakta
Sted | Flå |
Hendelsesdato | 25.06.2020 |
Tog No. | 4842 |
Driftsform | Strekning med fjernstyring |
Stillverksanleggstype | Stillverk |
ATC | DATC |
Km på banestrekning | 154,2 |
Type transport | Godstog |
Type hendelse | Avsporing |
Materiell kategori | Godsvogn |
Operatør | Green Cargo AB |
Banestrekning | Bergensbanen |