Rapport om luftfartsulykke ved Gåsøya i Bærum 31. mars 1976 med Piper PA-28-140 Cherokee, LN-BNQ

Luftfart rapport 1977/03

LN-BNQ tok av kl. 2136 lokal tid fra Fornebu med fartøysjef og en passasjer om bord. Planen var å fly "special VFR" natt til Rygge flyplass. Været i området var marginalt, og et fly som landet rett før LN-BNQ tok av hadde rapportert kontakthøyde 600 ft. Noen få minutter etter avgang meldte fartøysjefen fra at han ønsket å returnere til Fornebu for landing. Han var ikke sikker på flyets posisjon og ba om peiling til Fornebu. Flyet befant seg iht. flygeren i ca. 1 300 ft. Han fikk beskjed om å svinge til 030 grader. Ca. fem minutter etter avgang forsvant flyet fra radarbildet på en sørøstlig kurs. Tårnet prøvde å kalle opp flyet flere ganger uten å få svar. Søk ble igangsatt. 2. april ble flyet lokalisert på 32 meters dyp sørvest for Gåsøya. Kommisjonen mente årsaken til ulykken var tap av kontroll etter at flyet kom i IMC. Flygeren var ikke utdannet eller trent for instrumentflygning.

Kommisjonen ga ut en tilråding hvor de ba luftfartsdirektoratet om å vurdere om værbestemmelser rundt VFR-flygning i mørket burde endres.

Utgitt 21.03.1977

Fakta

Sted Gåsøya, Bærum
Hendelsesdato 31.03.1976
Luftfartøy Piper PA-28 Cherokee/Arrow/Archer m.fl.
Operatør Privat
Reg. merke LN-BNQ
Flygeforhold IMC
Fylke Akershus
Type hendelse Luftfartsulykke
Type flyging Privat
Kategori luftfart Lett, fly (< 5 700kg)
Flykategori Landfly, Single-engine, Stempelmotor
FIR/AOR ENOS (Oslo ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart