Rapport om alvorlig luftfartshendelse av trafikkmessig art ved Tromsø lufthavn Langnes 18.09.2004 med Piper PA-28-161, LN-RAN og Bombardier Aerospace DHC-8-103, LN-WIL

Luftfart rapport 2007/17

WIF935 på short final ILS-19 gjorde unnvikende manøver og go-around pga. at LN-RAN fløy i nærheten av finalen. Avinor arrangerte "Åpen dag" ved lufthavnen ifm. 40-års jubileum. LN-RAN fløy rundtur med publikum. Kontrolltårnet tok imot publikum for omvisning. LN-RAN fløy fra Håkøya via høyre medvindslegg til RWY 19 og ble presset av terreng og skyer mot WIF935.

Sikkerhetstilråding

Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/18T

Supplerende bestemmelser for lufttrafikktjenesten RFL II inneholder en rekke forskjellige tekster og betegnes i forordet som "instrukser, bestemmelser, regler, pålegg og orienteringer som enten utdyper eller kommer i tillegg til bestemmelsene i "Instruks for utøvelse av lufttrafikktjeneste" (RFL I)." Det fremgår ikke i alle tekstene hvilken av disse kategorier den enkelte tekst faller inn under.

SHT tilrår at Avinor gjennomgår RFL II, slår fast hvilken kategori den enkelte tekst tilhører og harmoniserer språket slik at det fremgår klart hvilke punkter som må følges og hvilke som er å betrakte som retningslinjer.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/17T

Instruksverket RFL har vært gjeldende siden 2001, men inneholder en rekke redaksjonelle feil, slik som begreper, navn og referanser som ikke er oppdaterte. Instrukser og regelverk bør være entydig og korrekt så det er tydelig og enkelt for leseren å finne fram i.

SHT tilrår at Avinor oppdaterer sin instruks for utøvelse av lufttrafikktjeneste RFL I og supplerende bestemmelser for lufttrafikk­tjenesten RFL II slik at foreldede og utgåtte navn, begreper og referanser blir korrigert.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/16T

SHT tilrår at Avinor utarbeider en policy for ”Åpen dag”-arrangement ved sine lufthavner for å sikre at det etableres en flyoperativ ledelse og at kortvarige endringer ved lufthavnen i denne forbindelse blir behørig kunngjort for myndigheter og brukere.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/15T

Besøk i kontrolltårnet mens lufthavnen er operativ kan medføre ekstra belastning eller forstyrre operativt personell i arbeidsposisjoner. Slik aktivitet bør gjennomføres på en kontrollert måte.

SHT tilrår at Avinor utarbeider en policy til bruk ved omvisning i kontrolltårn.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/14T

Endring av værforholdene som medfører overgang fra VMC til IMC og omvendt i kontrollsonen blir ikke registrert særskilt eller fremvist for operativt personell ved alle flygekontrollenheter. Dette er en opplysning av flysikkerhetsmessig betydning fordi VFR-trafikk reguleres forskjellig, avhengig av hvilke værforhold som er gjeldende.

SHT tilrår at Avinor utarbeider instruks for kontrolltårn om at vakthavende personell registrerer og markerer at det er IMC i kontrollsonen.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/13T

Kriteriene for VMC er annerledes i kontrollsonen enn i luftrommet utenfor. Hvorvidt det er VMC eller IMC i kontrollsonen har betyding for hvordan flygekontrolltjenesten regulerer flytrafikken. VFR-flyging i nærheten av en flyplass kan dessuten bli brakt til opphør av hensyn til flysikker­heten. SHT mener VFR-flygere bør gjøres oppmerksomme om slike forhold.

SHT tilrår at Avinor innarbeider i sitt instruksverk at lufttrafikktjenesten angir på ATIS eller opplyser til luftfartøyer ved oppkall at VFR-flyging i kontroll­sonen ikke er tillatt.

 

Sikkerhetstilråding SL nr. 2007/12T

Kombinasjonen av stigende terreng nordvest av Tromsø og lavt skydekke kan føre til at fly som utfører høyre landingsrunde til rullebane 19 presses inn mot sluttinnlegget uten at de er klar over det. Dette utgjør en sikkerhetsrisiko.

SHT tilrår at Tromsø kontrolltårn utarbeider og kunngjør på hensiktsmessig måte kriterier for bruk av landingsrunden vest av rullebanen.

 

Fakta

Sted Tromsø lufthavn Langnes (ENTC)
Hendelsesdato 18.09.2004
ICAO flyplassindikator ENTC
Luftfartøy DeHavilland DHC-8 / Piper PA-28 Cherokee/Arrow/Archer m.fl.
Operatør Tromsø Flyklubb / Widerøes Flyveselskap AS
Reg. merke LN-RAN/LN-WIL
Flygeforhold IMC
Fylke Troms
Type hendelse Alvorlig luftfartshendelse
Type flyging Privat / Ervervsmessig, ruteflyging
Kategori luftfart Tung, fly (> 10 000kg) / Lett, fly (< 5 700kg)
FIR/AOR ENBD (Bodø ATCC)

Rapporter - samme type luftfartøy

Rapporter - samme kategori luftfart